دوره 16، شماره 4 - ( 1392 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 1-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print

Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daneshpour M A, Fallah M S, Eshraghi P. Revolution of DNA Sequencing Method from the Past until Today. MJMS. 2014; 16 (4) :1-13
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-30-8196-fa.html
دانشپور مریم السادات، فلاح محمد صادق، اشراقی پریسا. سیر تحولات روش‏های تعیین توالی ژنوم از ابتدا تاکنون. پژوهش‌های آسیب‌شناسی زیستی. 1392; 16 (4) :1-13

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-30-8196-fa.html

2- 1- مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی غدد، پژوهشکده علوم غدد درون‏ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران 2- مرکز پژوهش‏های ژنتیک انسانی کوثر، تهران، ایران
3- مؤسسه ماکس پلانگ، دانشگاه Ulm، اولم، آلمان
چکیده:   (3890 مشاهده)
تعیین توالی DNA یکی از مهم‏ترین دستاوردهای بشر محسوب می‏شود. امروزه روش‏های متفاوتی به منظور تعیین توالی نوکلئوتیدها (آدنین، گوانین، سایتوزین و تیمین) در یک مولکول DNA به‏کار گرفته می‏شود. آشنایی با دانش تعیین توالی DNA از ارکان اجتناب ناپذیر پژوهش‏های مرتبط با علم زیست‏شناسی است و در گرایش‏های پژوهشی و کاربردی وسیعی مانندِ تشخیص بیماری‏ها، زیست فنآوری، زیست‏شناسی جنایی و زیست‏شناسی سیستماتیک استفاده می‏شود. امکان تعیین توالی DNA به طور چشمگیری پژوهش در زیست‏شناسی و کشفیات در این زمینه را سرعت بخشید. پس از ابداع روش‏های خودکار تعیین توالی با استفاده از فنآوری‏های پیشرفته، پروژه‏های بزرگی به واسطه همکاری‏های علمی بین‏المللی انجام شد که منجر به تعیین توالی کامل ژنوم انسان و بسیاری از حیوانات، گیاهان و میکروب‏ها شد. هدف اصلی نسل سوم فنآوری تعیین توالی، افزایش توان عملیاتی، کاهش هزینه‏ها، زمان و مواد مصرفی است. در این راستا امروزه دانشمندان در صدد طراحی یک میکروسکوپ ژنی هستند که در این سیستم با نشاندار کردن DNA پلیمراز، توالی ژنوم هنگام عبور از حفره‏های ریز با روش‏های میکروسکوپی خوانده می‏شود. با نشاندار کردن نوکلئوتید با اجزای سنگین‏تر مانند هالوژن‏ها، شرایطی فراهم می‏شود تا جایگاه نوکلئوتید‏ها در قطعات بزرگ‏تر از 5000 نوکلئوتید با چشم مشاهده و ثبت شود. از آن‏جا که پژوهشگران علم ژنتیک در ایران نیز از این فنآوری استفاده می‏نمایند و با توجه به نیاز به منابع فارسی قابل فهم در این زمینه، مؤلفان مقاله حاضر بر آن شدند تا به ترجمه و نگارش مجموعه‏ای از مقالات مروری در این زمینه بپردازند. مقاله حاضر اولین مقاله از این سری مقالات است که تنها به معرفی مختصر روش‏ها بسنده کرده است.
متن کامل [PDF 1466 kb]   (12061 دریافت)